במאמר זה נתעמק במרכיבים ובשכבות השונות המרכיבות את המבנה של צמיגי רכב,
ונבדוק כיצד כל אלמנט תורם לפונקציונליות הכוללת שלהם.
סולייה : המשטח הוא השכבה החיצונית ביותר של הצמיג שיוצרת מגע עם פני הכביש. הוא אחראי על מתן אחיזה ואחיזה. משטחים מעוצבים עם דפוסים וחריצים כדי לפזר מים, לשפר את המתיחה על משטחים שונים ולהפחית את רעשי הכביש. תרכובת הדריכה היא גורם קריטי בקביעת מאפייני הביצועים של הצמיג, כגון אחיזה, עמידות בפני שחיקה וטיפול.
דופן צמיג : הדופן הוא האזור האנכי של הצמיג בין הדריכה לחרוז. הוא ממלא תפקיד מכריע בתמיכה במשקל הרכב ובבלימת זעזועים מאי-סדירות בכביש. הדפנות אחראיות גם להצגת מידע חשוב, כגון גודל צמיג , מדד העומס,
דירוג מהירות ופרטי יצרן.
חרוז : החרוז הוא החלק הפנימי ביותר של הצמיג, עשוי מחוטי פלדה בעלי חוזק גבוה המצופים בגומי.
הוא יוצר אטימה הדוקה בין הצמיג והחישוק, מבטיח התאמה נכונה ומונע דליפת אוויר.
החרוז מסייע גם בחיזוק מבנה הצמיג ושמירה על צורתו.
חגורה : החגורה היא שכבה של פלדה או חומרים סינתטיים, כגון פוליאסטר, ארמיד או פיברגלס, הממוקמת מתחת לדריכה. הוא מספק יציבות ומחזק את הצמיג, עוזר לו להתנגד לעיוותים במהלך פניות ושמירה על מגע מיטבי עם הכביש.
חגורות תורמות גם לעמידות הפנצ`ר של הצמיג ולעמידותו הכללית.
שכבות : שכבות, הידועות גם בשם פגר או שכבות גוף, הן שכבות של בד, העשויות בדרך כלל מפוליאסטר, ניילון או אריון, העוברות מחרוז לחרוז. הם מספקים לצמיג חוזק, גמישות ועמידות בפני לחץ פנימי. מספר ואיכות השכבות משפיעים על יכולת נשיאת העומס של הצמיג ועל היציבות הכללית.
Innerliner : האינרליינר הוא שכבת גומי הממוקמת בתוך הצמיג. הוא פועל כמחסום לשמירה על לחץ האוויר ומניעת דליפת אוויר. האינרליינר אחראי גם לוודא שהצמיג נשאר אטום ועמיד בפני לחות ואלמנטים חיצוניים אחרים.
חגורות פלדה : חגורות פלדה, המכונה גם חגורות פלדה או שכבות חוטי פלדה, הן שכבות דקות של חוטי פלדה המוטבעים באזור הדריכה. הם מציעים חוזק ויציבות נוספים לצמיג, במיוחד ביישומים בעלי ביצועים גבוהים או כבדים. חגורות פלדה עוזרות לשפר את תגובת ההיגוי, המתיחה והעמידות הכללית.
מבנה של צמיגים לרכב מסייעת לנהגים לקבל החלטות מושכלות בעת בחירת ותחזוקת הצמיגים שלהם.
הדריכה, הדופן, החרוז, החגורה, השכבות, האינרליינר וחגורות הפלדה פועלים כולם יחד כדי לספק מתיחה,
יציבות ועמידות.
על ידי התחשבות ברכיבים השונים ובתפקידיהם, נהגים יכולים לייעל את הביצועים והבטיחות של רכביהם
על ידי בחירת הצמיגים המתאימים ביותר והקפדה על תחזוקה נאותה.
בדיקות צמיגים סדירות והתייעצות עם אנשי מקצוע בצמיגים מומלצים על מנת להבטיח שהצמיגים
יהיו במצב אופטימלי לחווית נהיגה חלקה ובטוחה.
לאחר שקיבלתם מידע בסיסי בנוגע לרכישת צמיגים חדשים, חשוב כי תקראו קצת על האופן בו הצמיגים המודרניים בנויים.
הדבר חשוב, משום שידע על מבנה הצמיגים יעזור לכם לענות על שאלות בסיסיות וחשובות בנוגע להתקנתם ותחזוקתם, כמו גם לחשיבות שיש ברכישת צמיגים איכותיים לרכב כגון : צמיגי קונטיננטל , צמיגי גודייר , צמיגי מישלין , צמיגי הנקוק
ראשית, חשוב להדגיש כי צמיגים בנויים משלושה חלקים עיקריים: שפה, סוליה ודופן. הצמיגים המודרניים הם, ברוב הגדול של המקרים, צמיגים רדיאליים ונטולי אבוב פנימי. הם נחשבים לסוג הפופולרי ביותר, והם בנויים בצורה של חגורות רוחביות.
צמיגים לרכב מודרניים מורכבים מתערובות סודיות של חומרים רבים. לכל חומר יש תכונות ייחודיות, כמו גם חסרונות ייחודיים. מה שעושה צמיג טוב הוא מבנה מאוזן מבחינת היתרונות והחסרונות של החומרים המרכיבים אותו.
מרכיב עיקרי נוסף בצמיגים הוא הפלדה. הפלדה, חומר קשה, תורמת רבות להתמודדות עם פגעי הדרך השונים, כגון בורות, מסמרים ואבנים. רובדי פלדה מעניקים התנגדות מעולה לתנאי הדרך, ולכן הם מורכבים מתחת לסוליית הצמיג.
צמיגים לרכב עשויים מחומרים רבים ומתרכובות שונות, רובם כמובן סודיים. אך המשותף לכל סוגי הצמיגים, החומרים והתרכובות, הוא שהם מאבדים את תכונותיהם החיוביות לאורך זמן, ובאופן מואץ יותר כתוצאה מתחזוקה שאינה נכונה או מתאימה. תהליך זה מוביל לפגיעה בנוחות ובבטיחות הנסיעה, ולכן חשוב לשמור על תחזוקה שוטפת של צמיגי הרכב, ולהחליפם במידת הצורך.