שמן מנוע
שמן מנוע או חומר סיכה של מנוע הוא כל אחד מחומרים שונים הכוללים שמנים בסיסיים המשופרים עם תוספים, בעיקר תוספים אנטיאריים, דטרגנטים, דיספרגנטים, ושמנים שמנים רב-שכבתיים.
שמן מנוע משמש לסיכה של מנועי בעירה פנימית. הפונקציה העיקרית של שמן המנוע היא להפחית את החיכוך ואת ללבוש על חלקים נעים ולנקות את המנוע מתוך בוצה (אחד הפונקציות של dispersants) ו לכה (דטרגנטים). זה גם מנטרל חומצות שמקורן בדלק וחמצון של חומר סיכה (דטרגנטים), משפר את איטום של טבעות בוכנה, ומקרר את המנוע על ידי נשיאת חום הרחק חלקים נעים.
בנוסף למרכיבים הבסיסיים שצוינו בסעיף הקודם, כמעט כל שמני סיכה מכילים קורוזיה (GB: חלודה) ומעכבי חמצון. שמן מוטורי עשוי להיות מורכב ממלאי בסיס סיכה בלבד במקרה של שמן לא דטרגנט, או מלאי בסיס סיכה בתוספת תוספים לשיפור דטרגנטיות השמן, ביצועי לחץ קיצוניים ויכולת לעכב קורוזיה של חלקי מנוע.
שמנים מוטוריים כיום מעורבבים באמצעות שמנים בסיסיים המורכבים מפחמימנים מבוססי נפט, שמשמעותם תרכובות אורגניות המורכבות מפחמן ומימן או פוליאלפאולפינים (PAO) או תערובותיהם בפרופורציות שונות, לעיתים עם עד 20% לפי משקל האסטרים [2] עבור פירוק טוב יותר של תוספים.